11 tips för ett tjockare och friskare hår

/, Kurer och Bot/11 tips för ett tjockare och friskare hår

11 tips för ett tjockare och friskare hår

Många gånger i mitt liv har jag funderat över vad vårt hår på huvudet är till för. Egentligen.

Håret som identitet

Onekligen så sitter ju mycket av vår identitet i håret och jag tror att de flesta av oss kan relatera till hur det känns att känna sig både fantastiskt vacker eller högst obekväm i sitt hår. Högst obekvämt blev det kanske när våra föräldrar valde frisyr åt oss under uppväxten, när en klippning eller permanent inte gick som det var tänkt eller kanske bara när det har experimenterats och testats olika färger och längder genom åren. Sedan kan man ju känna sig fantastiskt vacker i sitt hår andra dagar. När man vaknar upp med det perfekta rufset. Eller när saltstänkta hav ger den där sköna, avslappnade looken. Eller när man får till en alldeles lagom, slarvig knut på huvudet som man aldrig vill ta ur.

Men jag har ändå alltid haft en känsla av att hår borde vara mer än bara en utseendefaktor. Det borde fylla någon funktion, precis som allt annat på vår kropp. Och det var när jag läste den här berättelsen för första gången för några år sedan som så mycket föll på plats.

Håret som intuitivt verktyg

Texten berättar om ett experiment som gjordes av amerikanska försvaret under Vietnam-kriget och som har läckt ut genom en intern källa. Det började med att de eftersökte män med exeptionell förmåga att spåra och ta sig fram i tuff terräng. Sådana egenskaper fanns ofta hos de ursprungliga indianerna och därför finkammades reservaten på ynglingar som hade sådana egenskaper. Deras talanger dokumenterades och vissa rekryterades in i försvaret. Så snart de hade antagits hände dock något märkligt. Alla de eftersökta talanger som de hade visat i sin hemmiljö i reservaten försvann så fort de tagit värvning. När det började grävas i varför så kom det fram att rekryterna ansåg sig tappa sina egenskaper i och med den obligatoriska militäriska klippningen av deras långa traditionella hår. De kunde inte längre läsa subtila signaler, lite till sin intuition och förutse faror lika tydligt. När den här informationen kom fram så påbörjades mer strukturerade tester där man lät vissa rekryter behålla sitt långa hår och jobba jämsides med rekryter som blivit klippta. Och resultatet var entydigt, de långhåriga rekryterna överträffade de klippta i alla tester.

Om du vill läsa berättelsen i sin helhet kan du göra det här (https://www.sott.net/article/234783-The-Truth-About-Hair-and-Why-Indians-Would-Keep-Their-Hair-Long).

Så självklart! Så himla intressant! Och så logiskt! Håret är vårt sjätte sinne, en hjälp till vår intuition och våra känselspröt i en värld av subtil energi som vi inte kan se med blotta ögat. Jag älskar det!

Att göra sitt eget val

Sedan jag läste det här så har jag valt att låta mitt eget hår växa sig långt. Kanske hade jag gjort det annars också, men nu känns det nästan fel att klippa av det. Det sägs ju att håret stannar vid en viss längd, och jag hoppas på det. (Men samtidigt har vi ju alla minnesbilder av de där kvinnorna med hår långt nedanför midjan, som ju talar för motsatsen.) Jag har också helt släppt att försöka styra mina barns val av frisyr, vilket har lett till att alla mina tre killar har låtit håret växa långt. Självklart har jag inget emot om de skulle vilja klippa sig korta igen. De får bestämma helt själva.

Tips för ett tjockare och friskare hår

Alla har vi såklart våra egna preferenser om vad som är snyggt vad gäller hår och jag vill poängtera att jag inte har några som helst åsikter om hur andra väljer att ha sitt hår. Jag tycker att allt är fint och jag tycker att de flesta är bra på att hitta det som passar just dem. Men det finns många som skulle vilja ha både längre och tjockare hår så därför har jag här sammanställt mina allra bästa tips för att optimera sin hårväxt.

Det viktigaste är att förstå att håret behöver näring för att växa och att den näringen kommer inifrån. Det spelar alltså roll vad du äter för din hårväxt och det spelar roll hur kroppen mår inuti! Om man exempelvis tänker på att en hårmineralanalys kan användas för att se kroppens mineralbalanser (och obalanser) över tid, att kroppens mineraler alltså är hårets byggstenar, så förstår man också att den mineralbalansen såklart påverkar hårets kvalitet.

1. Dämpa tecken på autoimmunitet – boosta immunförsvaret med MSM och kombucha

En viktig aspekt för hårväxten är det här med autoimmunitet. Om man har ett väldigt triggat immunförsvar så kan det tillslut inte särskilja på kroppens egna celler och främmande celler. Det kan leda till att immunförsvaret vänder sig mot och försöker avlägsna kroppens egna celler. Det är det som kallas autoimmunitet. Om detta sker med hårsäckarna så kan det leda till håravfall i olika grad. Eftersom håret inte har någon livsnödvändig funktion i kroppen så är det en av de saker som kroppen väljer att prioritera bort om den lider brist på viktiga näringsämnen.

Så steg 1 för att få ett starkt och friskt hår är att boosta immunförsvaret. Det finns mängder av sätt att göra det på, kostomläggning, detox, avgiftningskurer, parasitkurer, kosttillskott mm. Två sätt som sägs ha särskilt stor effekt på just hårväxten är MSM och kombucha. MSM, organiskt svavel, är starkt avgiftande och hjälper kroppen att göra sig av med tungmetaller och toxiner som kan ha legat lagrade i kroppen i många år. Använd med försiktighet och skala upp långsamt då effekten av toxinerna kan flamma upp i kroppen när de återigen börjar cirkulera för att äntligen, med hjälp av MSM:et, neutraliseras och få möjlighet att lämna den. Kombuchan fungerar genom att ösa in goda bakterier i tarmfloran, vilket dramatiskt hjälper immunförsvaret.

Ett annat oslagbart sätt att hjälpa ditt immunförsvar är att genomgå en eller flera parasitkurer.

2. Boosta med rätt kosttillskott och mineraler

Utöver ett fungerande immunförsvar, så krävs det även att de mineraler och ämnen som bygger starkt och friskt hår, finns tillgängligt och lättupptagligt i kroppen.

Ett hårstrå består till största delen av keratin, som bland annat byggs upp av de svavelhaltiga aminosyrorna cystein och metionin. Ett fantastiskt enkelt sätt att tillgodogöra kroppens behov av det här är återigen genom kosttillskottet MSM, som i kroppen övergår i aminosyrorna cystein, cystin, metionin och taurin. En annan viktig aminosyra för hårväxten är också Arignin, som ökar blodcirkulationen. Men för att håret ska kunna växa så kräver hårrötterna utöver dessa aminosyror även zink, koppar, järn, C-vitamin och B-vitamin. (Här hittar du en otroligt bra och informativ sida som går igenom de olika komponenterna mer i detalj i förhållande till just hårväxt.)

Zink spelar stor roll vid bindandet av kreatin och zinkbrist orsakar håravfall. Koppar spelar stor roll för hårets färg och glans och vid kopparbrist bryts hårstrån lätt av och håret förlorar sin lyster. Låga nivåer av järn kan leda till håravfall även om nivån i sig inte klassas som brist. Många med håravfall har visat sig lida brist på både zink och järn och en aminosyra som ökar upptaget av båda de mineralerna är aminosyran L-lysin, som därför kan ha stor påverkan på hårväxten.

C-vitamin spelar en viktig roll i syntesen av kreatin och tillräckliga nivåer är viktigt för friskt hår. B-vitaminer ökar blodcirkulationen kring hårsäckarna vilket behövs för att det ska växa. Ett annat omtalat tillskott som sägs ha stor effekt på hår och hud är kisel (silicea). Kisel främjar keratinproduktionen och ger håret stuns och lyster.

3. Kokosolja som inpackning

Kokosolja är ju som vi vet helt magiskt! Jag vet inte riktigt hur det funkar på håret, jag bara vet att det funkar, troligtvis som en välkomnad näringsbomb för hårbotten. Efter jag hade fött mitt tredje barn tappade jag plötsligt en massa hår. Jag visste inte varför och jag hade inte varit med om det på det sättet med mina tidigare barn, trots att jag vid tillfället åt väldigt mycket bättre kost, tog tillskott och visste vad min kropp behövde. När jag en dag stod i duschen och gjorde en tofs och kände att håret nästan var hälften till mängd av vad jag var van vid, så fick jag lite lätt panik. Det första jag kom att tänka på var kokosolja och jag masserade in massor i hela hårbotten, kanske 1-2 dl ekologisk obehandlad koksolja. Och när jag gjorde de så kände jag hur det fysiskt hände något i min hårbotten. Det var som att allting bara snörptes till och stramades åt. Jag lät oljan sitta hela natten och sköljde ur den på morgonen. Och efter det slutade mitt håravfall helt. Det tog såklart tid för håret att växa tillbaka och ut igen, men jag tappade inte mer hår efter den dunderkuren. Nu masserar jag in någon matsked kokosolja i hårbotten ungefär varannan/var tredje tvätt/vecka.

4. Tvätta håret max 1-2 gånger i veckan

Håret behöver inte tvättas så ofta som många av oss har vuxit upp att tro. Att blöta håret sliter inte nödvändigtvis så mycket på det, men att tvätta det med schampo och balsam flera gånger i veckan sliter det och torkar ut hårbotten. Det tar ett tag för håret att vänja om sig och inte bli fett så fort, men man kan alltid börja med att förlänga perioden mellan tvättar med någon dag i taget. Om du tränar mycket och svettas, testa att bara skölja ditt hår med vatten för att fräscha till det. Eller testa att successivt byta ut produkter till mer och mer naturliga produkter. Och om det krisar, använd torrschampo. Och då menar jag absolut inte de vanliga torrschampona från hyllan hos frisören, utan naturligt även här. För brunetter fungerar carob-pulver fantastiskt. För ljusa, testa potatismjöl. Häll det i ett saltkar eller en tesil och pudra försiktigt över håret, så har du sparat dig en dag till.

5. Använd naturliga hårvårdprodukter

Kolla på innehållsförteckningen till dina produkter; schampo, balsam, och styling. Det här går inte att understryka tillräckligt. Traditionella schampon och balsam innehåller mängder med kemikalier och rena gifter för kroppen. Det går rätt igenom den tunna huden i hårbotten och tas upp i blodet. Dessutom så är det ofta produkterna i sig som gör att man upplever att håret måste tvättas snart igen, spilloljan lägger sig som en hinna kring hårstrået. När man börjar gå över till naturliga produkter så förändras håret något, eller kanske framför allt känslan av hur håret ska kännas efter tvätt, men jag lovar att du kommer vänja dig och inte vilja gå tillbaka till det där onaturligt, hala, bensonatbalsamerade håret igen. Om du tycker om känslan av att ha fina flaskor på hyllan och ha riktiga produkter till håret, så finns det många fantastiska varumärken som gör produkter utan gifter. Se mina favoriter nedan. Vill gå steget längre och använda det du har hemma i skåpen, googla bikarbonat, honung och äppelcidervinäger.

Vad gäller styling så är saltspray helt oslagbart. Du kan enkelt göra din egen genom att blanda någon tesked havssalt i en halv liter kokande vatten och låta det svalna. Kanske ha i någon droppe av en god eterisk olja. Eller bara fyll en flaska med havsvatten. Bästa och mest naturliga stylingprodukten.

6. Låt håret torka naturligt och red ut håret med fingrarna

Precis som att vi inte behöver schamponera håret i tid och otid behöver vi heller inte borsta håret i tid och otid. Jag borstar igenom mitt hår när jag tvättar det, ungefär en gång i veckan. Annars reder jag ut det med fingrarna.

Försök också att låta håret torka naturligt. Att föna eller platta håret sliter onödigt mycket på det. Om du inte vill åka hemifrån med blött hår – planera din dusch istället. Tvätta håret på kvällen så att det är torrt på morgonen.

7. Behandla håret så lite som möjligt

Färg, permanent, slingor, värmebehandlingar såsom fön och plattång sliter enormt mycket på håret. Om du vill öka din hårkvalitet, låt det vila ett tag. Om du känner att du måste fortsätta färga, gå till en eko-frisör som använder skonsamma, naturliga färger.

8. Stimulera blodcirkulationen i din hårbotten

Det finns en massa spännande sätt att stimulera blodcirkulationen i hårbotten. Ett sätt är att massera in den där kokosoljan med fingertopparna i några minuter någon gång i veckan. Ett annat sätt är att rulla en spikrulle över hårbotten morgon och kväll. En mer avancerad variant är den här violet ray – apparaten som stimulerar genom violett ljus och ozon, uppfunnen av Nicolas Tesla. Den är fantastisk!

9. Låt håret växa

Klipp bara håret när det verkligen behövs. Återigen så har vi blivit itutade att vi behöver klippa håret var sjätte vecka för att det ska hålla bra kvalitét. Men gå istället efter kvalitéten på dina hårtoppar. Ser de hela och fina ut, skippa klippningen. Ser de trasiga och delade ut, fräscha till det. Men eftersom håret växer inifrån hårbotten och ut så spelar det mindre roll för hårets tillväxt huruvida du klipper det eller inte. Jag klippte mig senast för 1-2 år sedan och mina hårtoppar är fortfarande inte kluvna.

10. Sätt upp håret på olika sätt olika dagar

Tajta hårband på samma ställen dag efter dag sliter på håret. Sätt hellre upp det på lite olika sätt för att variera var slitaget blir. Flätor och knutar sliter minimalt.

11. Affirmera

Universum förstärker energier. Om du tänker på ditt hår som torrt och tråkigt och slitet så kommer universum så småningom att lyssna på det. Välj istället att vända om känslorna kring ditt hår och tänk på det som fantastiskt och starkt och friskt! Ett mantra att upprepa så ofta du vill skulle kunna vara ‘Jag har ett vackert, starkt och friskt hår’

 

Det var mina bästa tips. När det gäller hårtillväxten, glöm inte att det är en fördröjning på resultatet. Även om du lyckas korrigera brister på aminosyrer, mineraler och vitaminer redan idag, så tar det såklart ett tag innan du ser resultat på ditt hår. Men ett tecken på att det händer något är om du får en massa nya korta hårstrån som börjar växa ut. Då är du på rätt väg.

 

Jag önskar dig lycka till med hårväxandet!

By | 2017-09-12T20:36:00+00:00 september 4th, 2017|Categories: Artikel, Kurer och Bot|Tags: , , , , , , , , |0 Comments

Leave A Comment