Ett naturligt reseapotek

/, Kost och tillskott/Ett naturligt reseapotek

Ett naturligt reseapotek

Jag älskar att resa! Och jag älskar när resan går till oförutsägbara platser som jag inte varit på förut. Jag älskar att känna in nya dofter och energier, att uppleva nya möten och att få fler perspektiv på livet. Och jag älskar känslan av att få med mig en liten bit av den där långt-borta-hemifrån-magin som uppstår, tillbaka hem igen. Så att man kan plocka fram den någon dag när livet hemma känns väldigt vanligt.

Ett naturligt reseapotek

Men att resa kan också innebära en stor stress. Det kan vara en fysisk stress i form av tidsomställningar, långa resetimmar och annorlunda mat eller det kan vara en en mer mental stress i form av förlust av kontroll eller rädsla för sjukdomar, åkommor och situationer vi inte kan hantera.

Här nedan kommer mina bästa tips på ett riktigt gediget reseapotek som på naturliga sätt hjälper vid allt ifrån flygrädsla till turistdiarré och som får mig att känna mig trygg i att jag kan hantera de flesta situationer som uppstår på resan. Och tro mig, det är väl beprövat och fungerar utmärkt.

För magen

Magen kan vara ett känsligt kapitel när vi reser. Oavsett vart vi reser så är det lätt att komma ifrån kostvanor och rutiner vilket kan påverka magen, ofta till det sämre. Sedan finns det ju många länder där vi utsätts för en helt annorlunda bakteriekultur än vad vi är vana vid, vilket kan resultera i en hel del otrevligheter för känsliga magar. Om du vill hålla magen stabil och slippa magsjukor när du är iväg, glöm inte att packa med det här.

  • Kolloidalt silver (adlink) – mot bakterier, virus och parasiter. Ha en liten sprayflaska med dig i handväskan och spraya svalg och näsa några gånger under dagen. Drick en liten hutt morgon och kväll och när du har råkat få i dig något som känns lite tveksamt, ta en extra hutt.
  • Probiotika (adlink) – stärker tarmfloran. Ta ett probiotiskt tillskott morgon och kväll några dagar före, under och efter resan. Det hjälper din goda bakterieflora att hålla magen i schack och tar hand om eventuella inkräktare som inte känns igen av din kropp och dess naturliga tarmflora.

  • Aktivt kol – mot akut matförgiftning med kräkningar eller diarré. Om oturen är framme och du blir ordentligt dålig med kräkningar och/eller diarré så är det snabbaste sättet att stoppa upp det att krossa en eller några tabletter aktivt kol i vatten och dricka. Aktivt kol har en fantastisk förmåga att binda till sig gifter i kroppen och föra det ur kroppen. En liten burk med kol-tabletter finns att köpa på vanliga apoteket.

  • Kisel/Silicea (adlink) – mot uppsvälld eller gasig mage. Kisel är en annan skonsam metod att lugna en upprörd mage och det fungerar utmärkt när man har ätit lite annorlunda mat och börjar bilda gaser i magen. Jag har med mig sådana här portionspåsar i handväskan och tar lite då och då, när jag flyger eller när jag äter mat med gluten eller mjölk som min kropp inte längre är van vid. De smakar inget vidare (typ betong i geléform), men de är grymt effektiva.

  • Digestive Enzymes (adlink) – för en god matspjälkning. En något billigare variant finns här (adlink). Enzymerna hjälper kroppen att bryta ner den mat vi stoppar i oss. Under en resa kan det vara svårt att hålla fast vid sin kosthållning och det här hjälper min kropp att bryta ner de proteiner som kroppen inte är så effektiv på att hantera, så som mjölk, gluten eller kött.

  • Digestive Aid – mot förstoppning. Det är viktigt att hålla igång magen under resandet så att man inte blir förstoppad. Ju längre din kropp håller avföringen i kroppen desto mer gifter från förruttnelseprocessen börjar läcka tillbaka in i systemet. Under en resa är det lätt att vi äter mer stoppande mat och det är därför viktigt att se till att hålla magen igång på annat sätt. De här tillskotten är fantastiska för att hålla igång magen. Andra naturliga tricks för att få igång tarmen är att blanda en tesked linfrön eller chiafrön i ett glas vatten och dricka varje morgon.

För huden

Om du åker till ett land för att njuta av solen, så rekommenderar jag dig att läsa den här artikeln. Det gäller speciellt dig som är känslig i hyn. Jag försöker undvika att använda solskyddsprodukter i form av krämer, men det som är listat här nedan reser jag däremot inte utan.

  • Kokosolja (adlink) – yttre skydd mot solbränna. Kokosolja är det bästa att smörja på huden innan du lägger dig i solen. Det har ett naturligt skydd, men behöver kombineras med ett solskydd inifrån för bästa effekt.

  • Kalk – inre skydd mot solbränna. Lättupptagligt kalcium, i form av kalk, är ditt bästa inre solskydd! Läs varför här. Tarmen behöver lättupptagligt kalcium tillgängligt för att kunna bilda pigment. Lös någon eller några matskedar kalk och en nypa havssalt i en stor flaska med vatten och drick någon mun i kvarten under tiden du befinner dig i solen. För bästa upptag, kombinera med ett dagligt intag av magnesium, D-vitamin och L-lysin (adlink). Det finns bra kombinationsprodukter (adlink)att köpa.

  • Betakaroten (adlink) – inre skydd mot solbränna. Betakaroten hjälper kroppens hudceller att producera melanin och ger därför ett bra solskydd inifrån. Det förstärker också hudens bruna färg eftersom det lätt bruntonade betakarotenet lagras i hudens fettlager. Betakaroten kan med fördel börja intas flera veckor innan man ska resa till solen.

  • Aloe Vera (adlink) – svalkande mot solbränna, kliande soleksem, utslag eller bett. Aloe Vera är effektivt vid solbränna och lindrar inte bara smärtan, utan hjälper också kroppens vävnader att återställa sig. Det kan med fördel både tas på huden och drickas (adlink).

För kroppen och knoppen

Utöver orolig mage och känslig hud så finns det andra faktorer som gör att vi inte alltid kan slappna av på semestern. Det kan vara störd sömn eller rädslor för olika saker såsom flyg, djur eller sjukdomar. Även om det finns väldigt få möjligheter att garantera vår fulla säkerhet var vi än befinner oss i världen, så finns det ändå ett mirakelmedel som garanterar en behaglig reseupplevelse – vårt inre lugn.

Om du är orolig och rastlös inför resan, se till att grunda dig ordentligt dagarna innan. Meditera en stund morgon och kväll. Under meditationen, fokusera på att hålla dina tankar positiva och rikta dem mot tacksamhet och kärlek. Tillåt inga katastroftankar ta över, utan byt ut dem så fort de dyker upp. Dagen innan, eller samma dag som du ska flyga, ta ett bad i havet eller i en sjö för att uppnå en enormt effektiv grundning. Om det inte går, ta ett saltbad med epsomsalt eller duscha riktigt kallt för att uppnå en liknande effekt. Andra sätt kan vara att gå barfota i gräset, ta en promenad i skogen eller ligga på marken och kolla upp på himlen en stund. När det sedan väl är dags för resan så ser du mina bäst tips i listan nedan.

  • Räddningsdroppar – mot flygrädsla eller resfeber. En färdigblandad blomessens (ur Dr Bachs sortiment) med fem speciellt utvalda essenser för att dämpa känslor av oro, skräck, panik, spänningar och rädsla för att förlora kontrollen. Man droppar några droppar under tungan när helst man känner att oron eskalerar och får en omedelbar effekt av lugn och lätt trötthet.

  • Magnesium (adlink) – stressreducerande och rogivande. Magnesium är otroligt avslappnande och behöver finnas tillgängligt i kroppen för att musklerna ska kunna slappna av. Ta tillskott innan resa och innan nattsömn. Bada gärna i ett avslappnande epsombad för ett effektivt upptag genom huden.

  • Melatonin – för god sömn samt underlättar tidsomställning. Utsöndringen av melatonin är kroppens viktigaste mekanism för att göra oss sömniga. Ett tillskott kan effektivisera insomningen och ge oss bättre nattsömn. Om man tar det en stund innan läggning vid stora tidsomställningar så hjälper det kroppen att ställa om sig till den nya tidszonen snabbare. Rent melatonin är svårt att få tag på i Sverige eftersom det klassas som ett hormon och inte får säljas som kosttillskott, men det går enkelt att få tag på på hälsokostbutiker eller apotek utomlands och det är inte olagligt att ta med tillbaka eller att beställa hem från utlandet.

  • Q10 (adlink) – mot påfrestningar av resandet. Q10 är ett enzym som medverkar till optimal cellandning, dvs förmågan för alla våra celler att ta till sig och använda syre. Q10 kan därigenom ha stor påverkan på vår energi och hjälper till att minimera effekterna av resandets många påfrestningar på kroppen. Ta tillskott särskilt de dagar du flyger, men gärna däremellan också.

  • Vitlökskapslar (adlink) – inre skydd mot mygg och parasiter. Mygg är bärare av många otrevliga sjukdomar och bäst är att satsa på både ett internt och ett externt myggmedel. Internt så fungerar vitlökskapslar bra. Det stöter inte bara bort mygg utan gör det även svårare för parasiter och virus att överleva i kroppen.

  • Essentiell olja med citrongräs (adlink) eller citronella – yttre skydd på huden mot mygg. På huden är det bästa mot mygg en olja med citronella och oliv. Det skyr de som pesten. Häll några droppar i vatten att spraya dig med eller häll några droppar i hudkräm eller olja och smörj på huden. Om oturen är framme och du ändå blir myggbiten i ett riskland för exempelvis dengue eller malaria, sätt direkt på en liten kompress dränkt i silvervatten eller spraya på silvervatten några gånger per dygn.

  • Ringblomma (adlink) – mot insektsbett, myggbett, små sår eller skavsår. Ringblomma är lätt smärtstillande och inflammationshämmande och hjälper småsåren att läka snabbare.

  • Arnika (adlink) – mot värk, blåmärken eller andra inre skador. Om man får ont i fötter eller leder eller får träningsvärk eller annan kroppslig värk så är arnikan både smärtlindrande och läkande.

Sammanfattning

Kom ihåg att du inte behöver ta med hela förpackningar när du reser. Jag brukar ta med mig en ranson för just de dagar jag är iväg. Det finns ju mängder av smarta små burkar som man kan använda för sina kosttillskott. Om jag åker till något väldigt ‘strikt’ land så brukar jag vara noga med att ta med mig burken till de kosttillskott som skulle kunna förväxlas med droger eller medicin, så att innehållsförteckningen finns med.

Nedan hittar du en sammanfattning på informationen ovan. Se det som en checklista på ett alldeles utmärkt reseapotek.

 

Jag önskar dig en trevlig resa!

 

Checklista – ditt naturliga reseapotek

Länkarna ovan är adlinks.

Leave A Comment