Fem saker som har revolutionerat min hälsa

I jakten på hälsa så har jag testat det mesta. Jag har letat högt och lågt och vitt och brett efter nya metoder och nya insikter, både vad det kommer till mat, kosttillskott, kurer osv. Jag är övertygad om att varje liten del har haft effekt och att det är helheten och viljan såväl som de enskilda elementen som har bidragit till min fantastiska hälsa nu jämfört med några år sedan. Men så här i backspegeln så kan jag ändå konstatera att det är några saker som har gett större utslag än andra. Framför allt är det nedanstående fem saker som har varit riktiga ögonöppnare och hälsoskjutsar för mig. Med största sannolikhet skulle de kunna vara det för dig med om du har missat dem.

1. Att sluta äta mjölk, gluten och socker

Det här är absolut det mest effektiva jag gjort för att förbättra min hälsa. Det kändes dramatiskt när kostomläggningen gjordes, men nu fem år senare så kan jag knappt komma ihåg hur jag åt innan. Och framför allt så vill jag aldrig gå tillbaka. För idag vet jag att mjölk gör att jag känner mig ofokuserad, att jag upplever brainfog, att jag får ont i nacke och övre delen av ryggen, att jag blir förstoppad, att jag får blåsor på äggstockarna (s.k. PCO-S), att det ger mig oregelbunden mens, att det ökar mitt histaminpåslag så att jag blir rödflammig och rodnar, att jag får plitor på överarmarna, att jag får finnar, att jag blir mer mottaglig för förkylningar och att infektioner blir mångdubbelt värre och långdragna i kroppen. Jag vet att gluten gör att jag får uppblåst mage, ont i magen, värk i leder, knottror i pannan och att det gör mitt näringsupptag sämre. Jag vet också att socker får mig att känna mig hyperaktiv och stressad, att det ökar min puls, att det göder och föder candida i min kropp, att det ger mig huvudvärk och gör mig lättirriterad och gråtmild dagen efter. Med den vetskapen är det svårt att se ett mer självklart val.

Mjölk, gluten och socker är så stor del av vår kost idag att många aldrig har gått en enda dag i livet utan. Samtidigt, om din kropp inte klarar av att bryta ner proteinerna fullständigt (vanligt vid ADHD/ADD och autism) så tar det flera dagar för kroppen att göra sig av med de halvnedbrutna proteinrester som ansamlas i kroppen. Det gör att många av oss inte vet hur det känns att inte ha dessa proteiner i kroppen. Är du en av dem som aldrig testat, ge dig själv en mjölk- gluten- och sockerfri vecka i födelsedagspresent det här året. Första dagarna kommer antagligen kännas hemska, men sedan börjar smärtor och kramper och besvär att försvinna ett efter ett. Som av en händelse

2. Magnesiumtillskott

Magnesium var en game changer för mig. Jag önskar att jag hade förstått det tidigare i livet. Magnesium är det så många av oss som lider brist av och det är något av det bästa man kan ge stressade barn och vuxna, speciellt barn som har ADHD-problematik eller svårigheter att sova. För den som upplever hyperaktivitet, ångest, utmattning, stress, svårigheter att slappna av, lättretlighet, svårigheter att sova, hjärtarytmi, en känsla av att vara på spänn och ‘rädd som en hare’, avbruten sömn flera gånger under natten, kraftig baksmälla efter även litet alkholintag, muskelryckningar, kramper, mensvärk, hårda och spända muskler eller huvudvärk – testa magnesium!

På samma sätt som kroppen förbrukar kalcium när en muskel spänns, så förbrukar den magnesium för när muskeln slappnar av. Om det inte finns tillräckligt med magnesium så kommer musklerna alltså inte kunna slappna av ordentligt. Och musklerna står för livsviktig funktionalitet i vår kropp, inte minst vår hjärtmuskel.

Magnesium kan man ta som kosttillskott (magnesiumcitrat), men ett fantastiskt sätt för kroppen att ta upp magnesium för både barn och vuxna är genom epsombad. Tappa upp ett varmt bad och tillsätt 2-3 dl epsombad (adlink). Sömnen efteråt blir gudomlig och musklerna blir avslappnade som du aldrig har känt dem förut

3. Silvervatten

Upptäckten av kolloidalt silver (adlink) mitt under småbarnsåren, med alla infektioner som det innebär, var revolutionerande. Jag använder det så fort det dyker upp virus eller bakterier som behöver besegras. Förkylningar, kräksjukor, halsflussar, vårtor, nageltrång, öroninfektioner, sårvård, ögoninflammationer – listan kan göras lång. Silvervatten har gjort mig mycket mindre rädd för både sjukdomar och antibiotikaresistens

4. Leverrening

Efter kostomläggning och introduktion av ordentliga kosttillskott, så hamnade jag i en period av detox och avgiftning. Det kändes viktigt att bli ren inombords och att hjälpa kroppen att bli av med alla gifter den hade fått uthärda under så lång tid. Jag testade flera olika metoder som detoxvecka, avgiftande tillskott, juicefasta och tarmsköljning – allt med ökad energi och en känsla av lätthet efteråt. Men det jag fastnade för mest var ändå leverreningskuren. Så lätt att göra, så billig, så riskfri och så effektiv. Jag gör den fortfarande 1-2 gånger om året och det har gett mig en känsla av kontroll över min kropp, att jag kan hjälpa ett specifikt organ och boosta det så att det i sin tur kan hjälpa resten av kroppen att hålla sig ren. Det är som att rensa filtret liksom

5. Meditation

Att börja meditera har fått mig att uppleva helt nya dimensioner. Det har gett mig så många verktyg för att hitta fokus, att lära känna mig själv, att läka kroppen, att hitta lugn i stressande situationer (som flygresor), att prestera, att känna tillit, att förlåta och att känna kärlek. Meditation kan formas till precis det vi behöver i stunden och det har gett mig en mental styrka som jag nu kan rikta dit jag behöver den. Alla borde meditera. Punkt.

 _

Listan ovan kan ses som en crash course i hälsa. En kurs som vi alla behöver gå igenom. Jag tror nämligen att vi alla är mer eller mindre utmattade efter att ha levt våra liv här på jorden. Inte sagt att det inte är fantastiskt att leva – det är det! – men livet ställer ändå höga krav på oss och det är svårt att ta sig igenom oskadd, hur förskonad man än må vara. Livet vill lära oss något och för att lära sig krävs det insikter.

Att vara frisk – vad innebär det?

Metoderna ovan är det som har gett mig störst utbyte i form av erhållen hälsa. Innan jag befann mig där jag är nu, så visste jag inte hur bra man kunde må. Man kan också formulera det som att jag alltså inte visste hur dåligt jag mådde. För vad är friskt och vad är sjukt? Det är inte alla som känner den skillnaden. Inte alla vet att de är sjuka, eller hur sjuka de är. Hur illa deras kroppar mår. Kanske för att man varit sjuk så länge att man tvingats vänja sig vid känslan. Kanske för att man blev sämre gradvis under lång lång tid och inte förstår att så som man mår inte är friskt. Kanske för att det inte är svart eller vitt, friskt eller sjukt, utan för att det är en gråskala med hundratals nyanser däremellan. Men faktum är att man inte ska känna sig dödstrött, ångestfylld, irriterad, ha ont eller känna obehag från sin kropp varje dag. Det är inte friskt.

Nej, att vara frisk är något helt annat. Att vara frisk är att ha ro att sova djupt några timmar om natten, att vakna piggare än man lade sig, att kunna tänka klart, att inte behöva äta några mediciner, att ha en kropp som är fri från värk och en hy som är fri från akne, kliande eksem och röda utslag, att ha en mage som klarar av att smälta maten utan att generera magsår, smärta eller giftiga gaser, att gå på toaletten och bajsa varje dag, utan smärta. Det är att ibland känna sig extra fysiskt stark, att ibland känna sig sprängfylld av energi, att känna sig balanserad och tillfreds i sin vardag – även om det stormar lite runtomkring. Att kunna gråta utan att det förvandlas till panikångest, att orka och vilja lyssna på sina barn och sin familj, att orka prata om saker som är viktiga för sina närmsta utan att nonchalera, döma eller agera ut sin egen inre frustration, att ha lust till saker, att veta vad man vill och inte vill, att våga säga nej, att vilja säga ja, att skratta åt lustiga saker, att inte gå runt och vara arg inuti – ja, en massa sånt!

Poängen är att hur vi än mår så tror jag att vi aldrig är färdiglärda. Jag tror att vi alltid kan göra lite till för att må lite bättre, även när vi anser oss må bra. Och jag är fortfarande nyfiken på att utforska precis hur bra man kan må, så jag letar vidare. Och jag vet att vi är många som gör det tillsammans!

Author: admin

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *