Så brygger du egen kombucha

Home/Artikel, Recept/Så brygger du egen kombucha

Så brygger du egen kombucha

Kombucha är verkligen en riktig mirakelkur. Att dricka kombucha dagligen kan ge en otrolig boost för ens välmående och är något jag verkligen kan rekommendera, speciellt om man har, har haft eller misstänker att man kommer att få problem med hälsan på något sätt. (Jag började lista olika typer av problem här, men eftersom i princip alla problem i kategori hälsa har med tarmfloran att göra så rekommenderar jag helt enkelt kombucha till precis alla.) Jag känner själv när jag dricker kombucha att hjärnan blir klartänkt, att magen blir lugn och att matsmältningen fungerar optimalt.

Vad är kombucha?

Kombucha är ett slags fermenterat te som smakar ungefär som lätt kolsyrat iste. Det är ursprungligen en traditionell asiatisk dryck, men på senare tid har västvärlden fått upp ögonen för drycken på grund av alla dess hälsofrämjande egenskaper. Drycken bryggs på en svamp och genomgår en jäsningsprocess med hjälp av den mjölksyrakultur som uppstår. Under processen bildas nyttiga bakterier, vitaminer, antioxidanter och enzymer som tillsammans gör magi i kroppen! Det verkar lugnande på mage och matsmältning, hjälper kroppen att spjälka näring och skyddar cellerna från fria radikaler, vilket utöver välmående också ger synbar effekt på hud, hår, naglar osv. Eftersom det inte upphettas under framställningen så är dessutom alla näringsämnen helt bevarade.

Att brygga egen kombucha

Färdigbryggd kombucha går att köpa på många hälsokostaffärer eller kostmedvetna fik och restauranger, men det är dyrt och en 25 cl flaska kan lätt gå på 35-40 kr. Om man på riktigt vill påverka sin tarmflora och sin hälsa och därför vill testa att dricka kombucha dagligen under en period, så blir det alltså snabbt väldigt dyrt. Om man inte börjar brygga själv då förstås.

För att börja brygga själv behöver man en scoby, en levande svampkultur. Att jämföra med en aktiv surdeg ungefär. Om man inte känner någon som brygger kombucha hemma eller vet någon rawfood-restaurang eller liknande där man kan knalla in och fråga om de har kombucha-svamp, så kan man köpa levande svampkultur på nätet. Efter en snabb googling på ‘kombucha svamp köpa’ så hittade jag flera olika ställen att köpa, exempelvis här eller här. När du sedan har börjat brygga din kombucha så kommer svampen växa sig stor efter bara en sats eller två och du kan själv kan börja dela av den och ge bort eller spara.

Recept på hemmagjord kombucha, 3 liter drickfärdig per vecka

Ingredienser och redskap

  • Scoby (levande kombucha/svampkultur)
  • Ekologiskt grönt eller vitt påste
  • Ekologiskt rårörsocker
  • 2 stora glasbehållare (ca 3 liters)
  • En tratt för att underlätta hällandet
  • En finmaskig sil (om man vill få den drickfärdiga kombuchan helt fri från svamptrådar)
  • Ett gäng glasflaskor eller en glaskaraff

Steg 1. Grundsats

Gör en grundsats med den scoby du har skaffat på följande sätt:

  • Koka upp 5 dl vatten
  • Rör i 0,5 dl ekologiskt rårörsocker
  • Låt 1 tepåse dra i 4 min eller enligt instruktion
  • Låt blandningen svalna med lock över dagen eller natten
  • Fördela vätskan på två stora rengjorda glasbehållare på minst 2,5 liter vardera. Det är viktigt att det inte finns bakterier från något annat i behållarna så rengör noga och gärna med kokande vatten. Man kan självklart välja att bara brygga i en behållare också, men jag föredrar att ha två, dels för att kunna jämföra smak och lukt, dels om någon av satserna mot förmodan skulle bli dålig. Om de inte får någon omtanke på några veckor så kan de dra till sig flugor eller det kan börja bildas mögel på svampen. Man måste dock missköta dem rätt rejält för att detta ska hända…
  • Dela kombuchasvampen i två och lägg en del i vardera behållare
  • Täck över med tunn handduk och ställ mörkt i ca 1 vecka. Förslut inte behållarna helt eftersom det bildas ett svagt tryck vid fermenteringen

Steg 2. Drickfärdig sats

Om du redan har en grundsats, dvs ca 2-3 dl hyfsat fräsch vätska som din svamp ligger i, så börja med det här direkt. Annars, om din svamp har stått orörd i några veckor/månader, få liv i din svamp genom att följa steg 1 ovan.

  • Koka upp 3 l vatten
  • Rör i 2 dl ekologiskt rårörsocker
  • Låt 6 tepåsar dra i 4 min eller enligt instruktion
  • Låt blandningen svalna med lock över dagen eller natten
  • Fördela vätskan på de två behållarna med grundsatsen i
  • Täck över med tunn handduk och ställ mörkt i ca 1 vecka. Förslut inte behållarna helt eftersom det bildas ett svagt tryck vid fermenteringen
  • Efter 5-7 dagar, smaka av kombuchan och känn efter om du tycker att den är klar. Svampen blir kraftigare och kraftigare med tiden så de första satserna blir troligtvis mildare i smak och kolsyremängd. En mild kombucha smakar som ett aningen sötat, milt iste ungefär. Man kan bara ana kolsyran lite stickande på tungan. En kraftigare kombucha blir mer kolsyrad och får en smak som går mer mot vinäger. Du kan alltid låta en mildare kombucha stå några dagar extra för att bli starkare, eller spä ut en för kraftig kombucha med ny vätska enligt receptet ovan.

Steg 3. Underhåll

När du har din färdiga kombucha så kan du välja att pausa bryggande eller att kontinuerligt fortsätta med steg 2 vilket ger dig 3 liter drickfärdig kombucha i veckan ungefär.

  • Rengör ett gäng glasflaskor noga med kokande vatten och tappa upp den färdiga kombuchan. Väl försluten och kyld håller drycken sedan i flera månader. Om drycken förvaras i rumstemperatur med tillgång till luft kommer fermenteringen fortgå, fast mycket långsammare utan den stora svampen. Men i så fall behöver flaskorna luftas med jämna mellanrum för att inte riskera att sprängas av trycket som kan uppstå.
  • Spara 2-3 dl av kombuchan tillsammans med svampen i vardera behållare. Detta är din nya grundsats
  • Repetera steg 2

 

image

Uppkok av en drickfärdig sats. 3 liter vatten, 2dl rårörsocker, 6 påsar ekologiskt, grönt te.

image

Mitt favoritte för kombucha-bryggning från Kung Markatta. Tänk på att det är teet som smaksätter hela din kombucha, så välj något du verkligen tycker om. Viktigt är dock att det är ekologiskt och att det är vitt eller grönt.

image

Svamp och grundsats fördelad på två rengjorda glasbehållare.

image

Påfyllning av det te som ska bli den drickfärdiga kombuchan. Men först en veckas väntan.

image

Kombuchahörnan på köksbänken, en ganska mörk hörna dit solen inte når. Här står den under en handduk och jobbar.

image

Jag lägger över locket på behållarna men stänger inte till det. På så sätt kommer inget skräp in, men lite luft så att trycket kan lättas kontinuerligt. Här syns också hur svampen lägger sig som ett lock över vätskan efter en veckas fermentering. Här har jag tappat upp den färdiga kombuchan och kvar är bara den nu större svampen tillsammans med några deciliter vätska. Jag fyller sedan på med en ny sats så snart jag får möjlighet, men så här kan svampen vila i några dagar om det behövs. Om den ska vila längre så är det bättre att ställa den i en försluten behållare i kylskåpet.

Smaksättning

Jag dricker helst kombuchan precis som den är, men drycken är också enkel att smaksätta. Man gör då det när man har redan färdigbryggd kombucha. Här hittar du två förslag på smaksättningar och här hittar du ett recept på en läskande kombucha-isglass.

By | 2017-07-05T12:07:14+00:00 juli 5th, 2017|Categories: Artikel, Recept|Tags: , , , |1 Comment

One Comment

  1. Maria Wernersson september 19, 2017 at 4:27 e m - Reply

    Hej! Läser så mkt intressant och inspirerande här! Har beställt svampen och ska prova brygga kombucha. Inser också att min oändliga trötthet kanske inte bara beror på sömnsvårigheter, 2-åring som fortfarande ammar + graviditet, utan även kan bero på annat som jag läst om här inne. Har lite frågor; Är det något man inte kan köra när man är gravid o ammar? Avgiftning t ex har jag för mig man ska låta bli. Ngt annat att tänka på? Undrar även vad du äter när du skippar både gluten och mjölk? Speciellt mjölk är en stor del av min kost; grekisk yoghurt, ost i mängder, mjölk mot halsbränna just nu, grädde och Cremefraiche i många maträtter, mjölk till havregrynsgröt osv. Blir sugen på att prova ta bort iaf en period, men vad i stället? Chiagröt till frukost kanske. Andra tips? Hoppas även kunna förmå min sockerberoende make som jämt är trött och ofta lite deppig att prova. Ska dock till ett smärre mirakel för det… tack för en jättebra blogg!!

Leave A Comment