Vilka kosttillskott bör man äta?

Home/Artikel, Kost och tillskott/Vilka kosttillskott bör man äta?

Vilka kosttillskott bör man äta?

Många av oss går omkring med låga eller obalanserade nivåer av vitaminer och mineraler utan att veta om det. Läser du på om vilka bristsymptom som kännetecknar några av de allra mest viktiga mineralerna såsom magnesium, zink och kalcium, så hittar du alltifrån muskelryckningar, huvudvärk, mensvärk och sömnproblem till depression, ångest, utmattning och nedsatt immunförsvar. Anledningarna till bristerna är många, men på grund av att vår jord är mycket mer urlakad på mineraler idag än den var för bara hundra år sedan så kan det vara svårt att få i sig tillräckligt med näring genom kosten, speciellt om upptaget i kroppen är dåligt till att börja med p.g.a. skadad eller läckande tarm. En förutsättning för att kroppen ska kunna fungera optimalt är dock att den har tillgång till ordentligt med grundmaterial. Och vitaminer och mineraler är livsnödvändigt för att kroppens alla processer ska fungera, inte minst immunförsvaret och kroppens naturliga processer för läkning och avgiftning.

Att välja vilka kosttillskott man ska ta är dock lättare sagt än gjort. Ett sätt att hitta den perfekta kombinationen just för dina unika behov är att göra en hårmineralanalys.

Hårmineralanalys som utgångspunkt

En hårmineralanalys ger dig en uppfattning om den lagrade mängden mineraler i din kropp under en viss tidsperiod. En bit av håret närmst hårbotten skickas in till ett lab för analys och man får tillbaka en redogörelse för kroppens nivåer av mineraler, spårämnen och toxiska belastningar tillsammans med en rekommendation om vad man bör göra för att balansera de nivåer som är i obalans.

Jag har valt att investera i hårmineralanalyser för både mig och barnen. Det bekräftar valen av tillskott för oss alla och ger en fantastisk bas att stå på om man börjar från noll. Jag kan verkligen rekommendera alla att göra en hårmineralanalys för att se vad det är just din kropp behöver. Alla är vi ju olika och har olika brister, olika förhöjda nivåer och olika eventuella belastningar av giftiga ämnen i kroppen. Allt detta får du svar på genom en analys och utifrån resultatet kan man sätta samman det perfekta paketet för just dina behov.

Men en hårmineralanalys kostar en hel del pengar och oavsett om man väljer att göra en sådan eller inte så finns det ändå vissa generella principer man kan följa när man väljer tillskott och nedan kommer en summering av de områden man bör ha i åtanke.

Multivitamin

Ett riktigt bra multivitamintillskott är A och O och med det klarar man sig långt. Välj ett utan onödiga tillsatsämnen och från en seriös leverantör. Jag tar en tablett av det här märket varje morgon. Barnen får de här tuggisarna som är riktigt goda. Här är ett annat tillskott av hög kvalitet som man kan svälja hela eller krossa och blanda i mat. Tyvärr är de dyra också, men när det gäller bra tillskott till barn som är gjorda av riktig ekologisk icke-processad mat och inte syntetiskt framställda vitaminer och mineraler, så kostar det därefter. Jag föreslår att man köper ett tillskott med hög kvalitet, men sedan sprider ut intaget över tid istället. Kanske tar det var tredje dag istället för dagligen.

För läkning och avgiftning

Probiotika

Efter ett bra multivitamintillskott är probiotika ett måste. Speciellt om du har ätit antibiotikakurer i någon gång i ditt liv. Eller om du har problem med matsmältningen, ont i magen, problem med avföringen eller läckande tarm. Probiotika innehåller olika godartade bakteriestammar som etablerar sig i tarmen och håller de elaka bakterierna i schack. De hjälper till att bryta ner proteiner, främjar en god tarmflora och äter upp överflödig svamp i tarmen. Både jag och barnen äter probiotika dagligen. Det finns många bra alternativ på marknaden, men de här och de här tabletterna är små och glatta och fungerar bra för mina barn att svälja (och för mig). Finns även som tuggtabletter för barn om de inte sväljer kapslar. Dock med lite trista tillsatsämnen i. Den absolut bästa probiotikan på marknaden är dock den här, från Neurozym i Norge. Den är dyr, men om man har problem med proteinintolerans, som är en vanlig anledning till ADD/ADHD och autism-diagnoser, så är det här en investering man inte kan vara utan.

Chlorella

Chlorella är kraftigt avgiftande och innehåller samtidigt en massa nyttigheter för kroppen, bland annat mer klorofyll än någon annan växt. Eftersom det är avgiftande måste man skala upp försiktigt. Man kan få detox-symptom om man går för hårt ut. Så börja med en tablett morgon och kväll helt enkelt och öka gradvis. En fullskalig dos för någon som försöker bli frisk från allvarlig sjukdom är uppemot 15-20 200mgs tabletter morgon och kväll. Chlorella finns även i pulverform för den som vill blanda i smoothies, men det har jag själv aldrig klarat av rent smakmässigt.

MSM

MSM, eller organiskt svavel, är bra mot mycket. Det utgör en viktig del av immunförsvaret, det hjälper till att syresätta kroppen (och ökar därmed energinivån) och det är en av de viktigaste beståndsdelarna i kollagen och keratin som bygger upp hår, hud, naglar, brosk, senor, bindväv och muskler. Dessutom hjälper det kroppens celler med avgiftning genom att göra cellernas membran elastiska så att de kan släppa in näringsämnen och transportera bort slaggprodukter. MSM kan man ta i tablettform eller i pulverform. Det är super att blanda i hudvårdsprodukter eller att använda som tandpasta (blandat med lite kokosolja) efter som det är kraftigt antiinflammatoriskt. MSM bör man också skala upp väldigt försiktigt eftersom man kan få ordentliga avgiftningssymptom som illamående och huvudvärk om man går ut för hårt.

Kisel (Silicea)

Kisel binder aluminium och det är toppen! Många av oss har alldeles för höga halter av aluminium i kroppen som vi får i oss via luft, hudvårdsprodukter och mat (aluminiumsalter). Kisel utgör en del i kollagenets struktur och är tillsammans med kalcium nödvändigt i bildandet av benvävnad. Kisel bidrar därför inte bara till avgiftning av kroppen, utan även till mer elastisk hud och bindväv, starkare benstomme och vackrare hår och naglar. Silicea finns som både kapslar och gel på de flesta hälsokostbutiker.

För ph-balansen

Kalcium, magnesium och zink är mineraler som många av oss lider brist på. De är basiska till sin natur och hjälper kroppen att neutralisera sitt oftast försurade tillstånd. De basiska tillskotten tas bäst på kvällen.

Kalcium/kalk

Det är lätt att tro att man får i sig tillräckligt med kalcium om man äter mycket mjölkprodukter som vi ju gör här i Sverige. Men mycket tyder på att det ligger långt ifrån sanningen. Det är till exempel väldigt intressant att vi svenskar tillsammans med amerikanarna ligger i topp på benskörhetslistan när vi också ligger i topp på mjölkkonsumtionslistan. Så låt dig inte luras av att barnen får i sig mjölkprodukter. Kalciumnivån kan vara i botten ändå.

Kalciumtillskott har gjort otroligt mycket för mig personligen, inte minst för mitt tidigare obefintliga pigment som har fått sig en otrolig boost av kalcium och d-vitamin i kombination eftersom kalcium dramatiskt ökar upptaget av d-vitamin. Kalcium kan tas både som tablett eller som kalk-pulver som är helt smakfritt och kan lösas upp i vattnet. Jag och barnen växlar mellan de båda.

Magnesium

Magnesium behövs för att få musklerna att slappna av och det gör otroligt stor skillnad på stresskänslan i kroppen. Både jag och barnen tar det både som tillskott och badar allt som oftast i epsomsalt (magnesiumsulfat) för upptag genom huden. Man sover aldrig så gott som efter ett sånt bad. Magnesium tar vi alltid på kvällen just för den fantastiska effekt det har på sömnen.

För immunförsvaret

Zink

Zink är, utöver magnesium, det mineral som flest svenskar troligtvis lider brist på eftersom det är svårt för tarmen att ta upp. Det är viktigt för både immunförsvaret och för hudens förmåga att läka. Tillskott kan göra stor skillnad för den som är sjuk ofta eller drabbas av långdragna och frekventa förkylningar. Både jag och barnen tar tillskott allt som oftast, speciellt om det är förkylning på gång. Zink-tabletter kan vara otroligt sträva och svåra att svälja ner. De här tabletterna är otroligt små och smidiga jämfört med många andra.

C-vitamin

C-vitamin behövs i riklig mängd för kroppens immunförsvar. Lärde vi inte oss det i skolan allihop? Jag tar de här till och från. Speciellt i förkylningstider.

För energin

Q10

Co-enzym Q10 behövs för att kroppen ska kunna omvandla maten vi äter till energi och det stärker både den fysiska och den psykiska orken. Jag känner själv stor effekt av Q10 och jag tar dem på morgonen när jag vet att jag kommer behöva extra energi under dagen. Jag tar då den starkare dosen, 100 mg.

D-vitamin

Till och med experterna är överens om att vi nordbor behöver få i oss extra D-vitamin under vinterhalvåret. Under vintern håller D-vitamin mig pigg och under sommaren äter jag det för att boosta mitt pigment. Tillsammans med kalcium gör det underverk för pigmentet. De här tabletterna är små och glatta och kan lätt sväljas av barnen också.

Till växande barn eller stirriga hjärnor

Omega3

Omega-3 är inflammationsdämpande och hjälper till att minimera oredan som för mycket av det inflammatoriska omega-6 ställer till med i kroppen. Omega-3 är ett uppmärksammat och flitigt undersökt ämne som tillskrivs många hälsofördelar och anses speciellt bra för växande barns hjärnor. Utöver att ta det här tillskottet (omega-3 i form av fiskolja) så försöker jag även blanda linfröolja i barnens smoothies och servera fet fisk för att öka upptaget.

Exempel på dagliga kosttillskott för vuxna

Länge följde jag ett strikt schema och kryssade dagligen i vilka tabletter jag tog så att jag inte skulle missa något. Så höll jag på i drygt ett års tid. Det blir en hel hög tabletter både morgon och kväll, men man vänjer sig snabbt. Och när man upplever skillnaden så inser man att det är väldigt värt det. Dessutom så kan man skala ner ganska dramatiskt när man har låtit tarmen läka ordentligt, men man får räkna med att det tar några månader upp till ett par tre år i värsta fall.

Nu tar jag tillskott utifrån hur jag känner mig på morgonen och under dagen. Känner jag mig stirrig och stressad är jag noga med magnesiumet i några dagar. Känner jag att det är förkylning på gång tar jag rikligt med c-vitamin, d-vitamin och zink. Ska jag vistas ute i solen tar jag extra kalcium och d-vitamin. Känner jag mig trött tar jag Q10 och d-vitamin. Har jag fått i mig konstig mat, druckit vin eller kaffe eller vistats i storstäder eller andra orena miljöer är jag noga med avgiftning i form av MSM, Kisel eller Chlorella.

Morgon:

  • Multivitamin

  • Omega-3

  • D-vitamin

  • MSM/Chlorella/Kisel

  • Q10

Kväll:

  • Probiotika

  • Magnesium

  • Kalcium

  • Zink

Exempel på dagliga kosttillskott för barn

Om jag fick bestämma skulle barnen dagligen äta alla de här tillskotten. Det är dock inte alltid vi kommer ihåg och ibland vill de helt enkelt inte svälja tabletter. Ibland ger jag bara några av dem. Ibland alla i en hög och ser vilka de tar. Jag tvingar dem aldrig, men insisterar såklart lite grand.

Morgon:

  • Multivitamin

  • Omega-3

  • D-vitamin

Kväll:

  • Probiotika

  • Magnesium

  • Kalcium

  • Zink

By | 2017-03-31T09:38:25+00:00 mars 31st, 2017|Categories: Artikel, Kost och tillskott|Tags: , , , , , , , , , , |3 Comments

3 Comments

  1. […] En uppdaterad version av det här inlägget finns att läsa här […]

  2. Lisa mars 31, 2017 at 12:21 e m - Reply

    Tack snälla! Enkla och konkreta tips är precis vad jag behöver. Men du, var gör man en håranalys? Ha en toppendag dag, kram!

    • Mia Tjärnlund april 16, 2017 at 8:46 e m - Reply

      Jag gjorde min hos Kostverkstaden i Lund. Det finns en massa näringsterapeuter som erbjuder det om du googlar runt lite. Sök på hårmineralanalys i ditt område och se om du hittar någon som känns seriös. De flesta skickar in analysen till samma lab (Trace Element Laboratories i USA) så ett riktigt test ligger runt ca 2000 kr och tar 2-3 veckor att få svar på.

Leave A Comment